Programa Congreso / Resumen Key Notes
Communication, Design and Engagement
Over the last century we have been developing a set of ideas and concepts that have sought to separate communication from information, and to define the act of communicating in its social as well as its physical and cognitive form. More recently we have seen the rise in importance of interaction, as a form of communication that is closer, more active and full of agency. And now, even more recently, we have started to discuss the engagement, which presents itself as an even more refined communication process.
Communication processes, with their theories and methodologies, are very important in understanding what happens during the experience of an interactive artefact. Of course, the analysis of the experience while being designed gives feedback to the designer and helps in refining it. However, the design has its own predicaments — insights, intuitions, challenges, models, patterns and synthesis — which are not done only through methodologies of evaluation of users’ behavioural changes. The design goals for creating experiential products are not the same as for creating task-oriented products. The main relevance of the experience emerges from the surprise of being involved by a novel idea, concept, theme, story or activity. But, because experience is fully surrounded by subjectivity, and elements serve only in describing the subject mind in each particular interaction, we purposed a move from experience to engagement, aligning concepts on experience with concepts on interaction design.
And is this re-alignment that we’ll present at this conference, as an approach to engagement through one model able to describe the meaning creation relation with artefacts as fine streams of engagement, instead of ambiguous omniscient experiential relations.
Comunicación, diseño y compromise
Durante el último siglo venimos desarrollando un conjunto de ideas y conceptos que buscan separar la comunicación de la información. Se trata de definir el acto de comunicar poniendo el acento en sus dimensiones sociales, físicas y cognitivas. Recientemente, se constata un aumento de la importancia de la interacción, como una forma de comunicación más cercana, más activa y poderosa. Recientemente se discute también la presencia del compromiso como algo que está presente en proceso de comunicación más refinado.
Los procesos de comunicación, con sus teorías y metodologías, son muy importantes para comprender qué sucede durante la experiencia con artefactos interactivos. Por supuesto, el análisis de esta experiencia en contextos de diseño retroalimenta al diseñador y le ayuda a reconstruir su actividad. Sin embargo, el diseño tiene sus propios problemas (conocimientos, intuiciones, desafíos, modelos, patrones y síntesis) que no se llevan a cabo únicamente a través de metodologías de evaluación de los cambios de comportamiento de los usuarios. Los objetivos de diseño, para crear productos experienciales, no son los mismos que para crear productos orientados a tareas inmediatas. La relevancia de la experiencia surge de la sorpresa del creado, que se ve rodeado rodeado por una idea, concepto, tema, historia o actividad nueva. Pero, debido a que las experiencias son subjetivas y es preciso describir la mente del sujeto en cada interacción particular, nos propusimos pasar de la experiencia al compromiso. Hemos aproximado la experiencia subjetiva a los conceptos sobre el diseño de la interacción.
En esta conferencia se presenta dicha aproximación como un enfoque relacionado con el concepto de compromiso. Se busca aportar un modelo capaz de describir la relación de creación de significado con los artefactos, algo que implica un compromiso. Se trata de ir más allá de las relaciones ambiguas y omniscientes de la experiencia.