Programa Congreso / Resumen Key Notes
Dimitris Charitos
National and Kapodistrian University de Atenas
Disfruta de su ponencia el:
12 de mayo de 2021
14:30-16:00
Slot 16
Creating meaningful immersive spatial representations: a designer’s approach
This presentation discusses the process of creating immersive spatial representational experiences and focuses on the designer’s perspective into this issue. The experiences discussed here are mediated by digital technologies supporting the interactive presentation of 3D graphics-based environments (VR) and potentially the blending of these environments with their physical surroundings (augmented reality/mixed reality/projection-based experiences). Participants of these experiences may perceive the multisensory stimuli either through a head-mounted device (HMD, AR glasses) or via one or multiple projections and may control part of the experience via hand-held or body-mounted devices. Additionally, there experiences may be personal or social in that the system may support the concurrent immersion and interactive control for one or more participants, potentially affording social interaction.
The presentation will focus on ways of utilizing the intrinsic characteristics of virtual reality as a medium for creating meaningful spatial representations of data, stories as well as contexts for social interaction. Some specific issues that will be discussed are:
- Data visualization in virtual environments (VEs),
- non-linear storytelling in VEs,
- hypertextual spatial structures and approaches towards composing such environments,
- the combination of interactive 3D graphics with panoramic video and
- ways of interacting with virtual environments without the use of HMDs but with embedding single or multiple projections in appropriately composed environmental contexts
These issues will be exemplified with the help of relevant examples of immersive artworks or other VR experiments.
Particularly the issue of connecting such immersive experiences with interactive/responsive physical environments will be discussed. To this end, a multiple interactive digital art installation, titled “ATHsENSe”, will be presented. ATHsENSe aimed to explore how the identity of a city is shaped by urban data (created by the urban environment itself and/or the citizens) and how these data can be processed, analyzed and artistically represented by making use of digital technologies and media to produce narratives for urban life.
Crear representaciones espaciales inmersivas y significativas: Un enfoque desde el diseño
Esta presentación discute el proceso de crear experiencias de representación espacial inmersivas. Se centra en la perspectiva del diseñador. Las experiencias que se cometarán están mediadas por tecnologías digitales que apoyan la presentación interactiva de entornos basados en gráficos 3D (RV) y potencialmente la mezcla de estos entornos con su entorno físico (realidad aumentada/realidad mixta/experiencias basadas en proyecciones). Los participantes en estas experiencias pueden percibir los estímulos multisensoriales, ya sea a través de un dispositivo montado en la cabeza (HMD, gafas AR) o a través de una o varias proyecciones, también pueden controlar parte de la experiencia a través de dispositivos manuales o montados en su propio cuerpo. Además, las experiencias pueden ser personales o sociales. El sistema puede apoyar la inmersión concurrente y el control interactivo para uno o más participantes, algo que potencialmente permite la interacción social.
La presentación se centrará en las formas de utilizar las características intrínsecas de la realidad virtual como medio para crear representaciones espaciales significativas de datos, historias y contextos de interacción social. Algunas cuestiones concretas que se examinarán son:
- Visualización de datos en entornos virtuales (VEs),
- Narración no lineal en EV,
- Estructuras espaciales hipertextuales y enfoques hacia la composición de tales entornos,
- La combinación de gráficos 3D interactivos con vídeo panorámico y
- Formas de interactuar con entornos virtuales sin el uso de HMDs pero con la incorporación de proyecciones únicas o múltiples en contextos ambientales adecuadamente compuestos
Estas cuestiones se ejemplificarán con la ayuda de ejemplos relevantes de obras de arte inmersivas u otros experimentos de realidad virtual
En particular, se discutirá cómo conectar esas experiencias inmersivas con entornos físicos interactivos/receptivos. Con este fin, se presentará una instalación de arte digital interactiva múltiple, titulada “ATHsENSe”. ATHsENSe pretendía explorar cómo la identidad de una ciudad está formada por datos urbanos (creados por el propio entorno urbano y/o los ciudadanos) y cómo se pueden procesar estos datos, analizado y representado artísticamente haciendo uso de tecnologías y medios digitales para producir narrativas para la vida urbana.